Wczytuję dane...

Jakie standardy powinny spełniać podręczniki szkolne?

Podręczniki szkolne stanowią podstawę realizacji zadań edukacyjnych wynikających z ustanowionej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej podstawy programowej. Są one źródłem wiedzy dla uczniów na każdym etapie nauczania, a dodatkowe zeszyty ćwiczeń pozwalają na utrwalenie wiedzy przez ucznia. Prezentujemy standardy jakie powinni spełniać podręczniki szkolne, aby edukacja przebiegała sprawnie i zgodnie z przyjęta podstawą programową.

Czym jest podręcznik szkolny?

Podręcznik szkolny to książka przeznaczona dla ucznia. Zawarty jest w niej materiał nauczania, który realizuje podstawę programową w sposób dostępny i jest dostosowany do poziomu percepcji ucznia na każdym poziomie nauczania. Zawarte są w nim teksty, ilustracje oraz schematy ilustrujące omawiany problem. Autorami podręczników dla uczniów są specjaliści z określonej dziedziny nauki, a ich treści zatwierdzane są przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Rola podręczników szkolnych

Podręcznik jest niezbędnym elementem kształcenia ucznia. Stanowi dopełnienie wiedzy przekazywanej przez nauczyciela podczas zajęć szkolnych. Zawiera przykładowe i zadania, które pozwalają uczniom na zdobywanie wiedzy w domu, już poza szkołą. Dzięki podręcznikom nauczyciele mogą zadawać prace domowe, a rozwiązanie zadań znajdują się właśnie w podręcznikach. Dzięki nim uczeń może również przygotować się do kolejnych zajęć. Wystarczy, że przeczyta tekst na stronach podręcznika i będzie mógł aktywnie uczestniczyć w lekcjach. Podręcznik jest też skarbnicą wiedzy dla ucznia, który może w domu przygotować się do kartkówki lub większego sprawdzianu zapowiedzianego przez nauczyciela. Ich uzupełnieniem są często zeszyty ćwiczeń, które pozwalają na weryfikację zdobytej wiedzy.

Cechy dobrego podręcznika

Podręczniki powinny być przede wszystkim dostępne dla wszystkich uczniów, aby każdy miał do nich dostęp. Dlatego oprócz możliwości kupienia ich w sklepie internetowym jak nasz można je często znaleźć w bibliotece szkolnej. Dobry podręcznik charakteryzuje się więc nie tylko dostępnością, ale też harmonią formy oraz treści. Aby tak było są one weryfikowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej pod kątem zgodności z podstawą programową. Ponadto podręcznik powinien być dostosowany do kategorii wiekowej ucznia. Inny język oraz ilustracje zostaną użyte w przypadku podręczników do nauczania początkowego, a inne na pozostałym poziomie nauczania. Ważne, aby podręcznik był bogaty w przykłady przemawiające do wyobraźni ucznia co zwiększa jego walory dydaktyczne. Warto zwrócić też uwagę na elementy graficzne jak podkreślenia, wyróżnienia czy tabele, które pozwalają szybciej przyswoić wiedzę przez ucznia i zwracają uwagę na najważniejsze informacje.